Website bezoekers: lezers en kijkers

Een belangrijk aspect bij het maken van je website is een aantrekkelijke en duidelijke lay-out. Dit bepaalt voor een groot deel het uiteindelijke succes van je website. Maar waar moet je in dit geval op letten en rekening mee houden?

De bezoekers van je website kun je grofweg opdelen in “Lezers” en “Kijkers” (of een combinatie hiervan).


Lezers

De categorie lezers kenmerkt zich door een sterke focus op woorden, waarbij er in de meeste gevallen gericht wordt gezocht naar relevante informatie. De bezoeker zoekt dus naar een oplossing voor zijn/haar probleem.

Kijkers

De categorie kijkers kenmerkt zich door een sterke focus op afbeeldingen, waarbij ook aspecten als kleurgebruik en sfeer van belang zijn.


Het beste van 2 werelden

Om aan de wensen van je bezoekers te voldoen is mijn advies: houd de indeling zo simpel mogelijk. Dit stellen zowel de lezers als de kijkers erg op prijs. Probeer dus alle onnodige onderdelen weg te laten (wees hier kritisch op!) en zorg er (vanzelfsprekend) voor dat de belangrijkste inhoud op een prominente en logische plek staat.

Werk met duidelijke navigatie door knoppen met iconen én tekst toe te passen, zodat je beide groepen bezoekers tegemoet komt. Let daarnaast op de lengte en indeling van je teksten, want met een enorme, ononderbroken lap tekst maak je het zelfs de groep lezers erg moeilijk. Pas in dit geval (op een smaakvolle manier) afbeeldingen toe, werk met kolommen of onderbreek de tekst met een quote.

En – last but not least – probeer authentiek en onderscheidend te zijn. Dus gebruik géén standaard afbeeldingen (van bijvoorbeeld onbekende mensen in een kantooromgeving), maar probeer het gevoel dat past bij jouw bedrijf optimaal over te brengen.

Hoe je dit doet? Bel of mail ons.

Bellen
Erwin BakkerWebsite bezoekers: lezers en kijkers

Gerelateerde berichten