Online marketing

Online marketing tips deel 1

online marketing tips

Een nieuwe website laten maken of meer uit je huidige website halen? Dan is dit een ideaal moment om eens goed na te denken over je online marketing. Wie wil ik bereiken? Wat wil ik mijn klanten laten zien? Welk gevoel wil ik overbrengen? Bakker Ontwerp zet de belangrijkste online marketing tips voor je op een rijtje:

Tip 1: Bepaal de juiste zoektermen

Als je via je website een product of dienst gaat aanbieden, bepaal dan eerst op welke termen er daadwerkelijk gezocht wordt door je doelgroep. Er zijn tal van (betaalde en onbetaalde) programma’s die dit voor je inzichtelijk kunnen maken, waarvan de zoekwoordplanner van Google Adwords de meest relevante is. In de zoekwoordplanner van Google Adwords kun je per geografisch gebied (stad, provincie, land) zien op welke zoektermen er gezocht wordt en hoe vaak (per maand). Ook wordt de mate van concurrentie per zoekterm aangegeven.

Een andere (eenvoudige) manier om meer inzicht te krijgen in de juiste zoektermen is het doen van een zoekopdracht in Google. Vul een woord uit je vakgebied in en zie dat Google in de meeste gevallen zelf al een aanvulling (suggestie) doet. Deze suggestie is gebaseerd op de meeste populaire zoekterm(en) van dit moment.

Tip 2: SEO (zoekmachine optimalisatie)

Heb je de juiste zoektermen inzichtelijk? Dan is het nu zaak om zelf ook goed op deze termen gevonden te worden. Hoe goed dit gaat hangt natuurlijk mede af van de concurrentie, dus kies je zoektermen vooral tactisch. Dit geldt met name in het geval van een volledig nieuw domein. Een nieuw domein heeft in de beoordeling van Google een lagere autoriteit (pagerank), dus houd hier (zeker in het begin) rekening mee.

Ga vervolgens aan de slag met het (laten) schrijven van de teksten waarin de gekozen termen (regelmatig) voorkomen, zowel in de headers als in de hoofdtekst. Schrijf de teksten zelf, want Google hecht veel waarde aan unieke inhoud. Het kopiëren van bestaande teksten op het web vanuit zowel je eigen als externe websites werkt zelfs tegen je (Google schrapt je pagina uit de zoekresultaten wegens “overbodig”). Zorg er daarnaast ook voor dat je gebruik maakt van afbeeldingen en/of video’s en plaats de zoekterm in de alt-tags.

Omdat SEO in het algemeen zo veelomvattend is en de criteria (vanuit Google) regelmatig veranderen gaan we nu niet dieper op de materie in. Wel staan we je graag persoonlijk te woord om onze kennis op dit gebied met je te delen, dus bel of mail ons gerust als je hier meer over te weten wilt komen.

Tip 3: Verlaag de drempel

Maak het de bezoekers van je website gemakkelijk om contact met je op te nemen. Dus geen ellenlange contactformulieren vol verplichte velden of moeilijk vindbare contactinformatie (ultiem afhaak-moment). Met name via een smartphone moet je bijvoorbeeld met één druk op de knop kunnen bellen. Zorg er dan wel voor dat je website responsive is (mobiel vriendelijk).

In ons volgende bericht gaan we dieper in op o.a. het implementeren van Social Media.

Wil je in de meer weten? Neem dan gerust contact met ons op!

Vorig bericht
Google Webmaster Tools deel 2
Volgend bericht
Online marketing tips deel 2
Bekijk ook