Sinds eind 2014 maakt Google gebruik van het mobile friendly label. Hiermee moedigt Google het gebruik van responsive webdesign aan door deze websites te belonen met een hogere ranking. Met een responsive website kun je vanaf nu dus hoger scoren in Google!
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om zoekopdrachten uit te voeren. Daarbij is het percentage smartphone bezitters binnen Nederland inmiddels opgelopen tot 70% van de bevolking. Vanaf 2012 speelde Google met de gedachte om de zoekresultaten aan te passen aan websites die geschikt zijn voor mobiele weergave. Nadat ze hier in 2013 nog uitstel aan gaven hebben ze het plan eind 2014 wereldwijd doorgevoerd.
Met de invoering van dit beleid geeft Google gehoor aan de groeiende frustratie onder mobiele gebruikers bij het bezoeken van websites zich niet (voldoende) aanpassen. Denk hierbij aan te kleine lettertjes en knopjes, het eindeloos moeten inzoomen en onduidelijke navigatie. Zo vindt Google het belangrijk niet alleen te kijken naar de gezochte informatie, maar ook naar de uiteindelijke gebruikerservaring.
Kortom, het gaat de komende tijd steeds lastiger worden om goed te scoren met een website die niet mobile responsive is. Ook zet Google bij de mobiele zoekresultaten “Voor mobiel” in de resultaatomschrijvingen, waardoor het selecteren van zoekresultaten waar dit niet bij staat verder ontmoedigd wordt. Hoe staat jouw website er voor? Klik hier om de test te doen. Heb je naar aanleiding van de test nog vragen, dan horen we van je!