Development

Hoe relevant is jouw website?

Hoe relevant is jouw website-Medium

Er wordt wel gezegd dat een website alleen bestaansrecht heeft als deze een probleem oplost en antwoorden geeft op vragen. Uitzonderingen daargelaten klopt dit ook. Wil je dat je website meer is dan een online visitekaartje, dan is het belangrijk om je hier bewust van te zijn. Je doelgroep wil iets weten of heeft een probleem, raadpleegt vervolgens een zoekmachine en komt via de zoekresultaten op een website uit. Zo simpel is het.

Nu is de eerst de vraag: Hoe krijg ik de bezoekers naar mijn website? Los van andere zoekmachine optimalisatie technieken is het erg belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de SEO titel en meta description. Dit is de paginatitel, zoals deze in de Google zoekresultaten genoemd wordt, met daaronder een korte omschrijving. Nodigt dit uit tot verder klikken? Wij adviseren je hier graag in, zodat hier al de eerste winst behaald wordt. Kijk eventueel op je Google Webmaster Tools pagina naar de CTR (click-through-rate) om hier meer inzicht in te krijgen.

Conversiefase

Heb je de bezoeker eenmaal op je pagina, kijk dan in hoeverre je voldoet aan de behoeftes van je potentiele klanten. Hierin spelen de volgende (webdesign-) factoren een belangrijke rol:

  • Is de aangeboden informatie niet te lang en niet te kort?
  • Is de tekst aantrekkelijk geschreven?
  • Wordt er inderdaad een oplossing aangedragen?
  • Is je website mobiel-vriendelijk (responsive)?
  • Is de uitstraling van je website professioneel en up-to-date?
  • Zorgt je website voor een optimale beleving?
  • Wordt het de bezoeker gemakkelijk gemaakt om contact op te nemen?
  • Is de navigatie helder en duidelijk?

Kortom, allerlei onderdelen waarop je online bewust en onbewust op beoordeeld wordt. Door je hier positief in te onderscheiden zorg je voor een optimale conversie (van je bezoekers klanten maken). Hier kan Google Analytics je het nodige inzicht in verschaffen.

Hoe staat jouw website ervoor? Is er ruimte voor verbetering? Wij denken graag met je mee!

Vorig bericht
Mis de boot niet! Google update 21 april
Volgend bericht
Website bezoekers: lezers en kijkers
Bekijk ook