Google Webmaster Tools | Deel 1

Google Webmaster Tools is een van de meest gebruikte hulpmiddelen om je website te optimaliseren en inzicht te krijgen in o.a. de structuur van je website. Daarnaast is Google Webmaster Tools een platform waarmee je je website kunt laten communiceren met Google.

Wordt je website goed geïndexeerd? Is de structuur van je website duidelijk? Wat is de status van je backlinks? Op dit soort vragen geeft Google Webmaster Tools antwoord in de vorm van overzichten en rapportages. Wil jij ook het maximale uit je website halen? Bekijk dan de onderstaande tips:


Tip 1: Geef je sitemap door aan Google Webmaster Tools

Met het plaatsen van een sitemap geef je in feite je website structuur door aan Google. Hierna krijg je ook inzicht in eventuele sitemapfouten en/of indexfouten (bijvoorbeeld: zoekmachine kan je pagina niet lezen). Er vanuit gaande dat je over een sitemap beschikt (bijvoorbeeld domein/sitemap.xml) kun je deze doorgeven via de optie “Sitemaps” onder de tab “Crawlen”.

Tip 2: De meest onderbenutte tool; Fetchen als Google

Je hebt net een nieuw bericht geplaatst, een nieuwe pagina gemaakt of wijzigingen aangebracht bestaande pagina’s. Op zo’n moment kun je wachten tot Google bij jou komt en je pagina en/of bericht (opnieuw) gaat indexen, maar je kunt er ook voor kiezen om de pagina meteen te laten indexeren, zodat je nieuwe inhoud binnen enkele ogenblikken vindbaar is. Ook komen eventuele fouten in de pagina op deze manier meteen aan het licht.

Je vindt de optie “Fetchen als Google” onder de tab “Crawlen”.

Tip 3: Welke websites linken naar mij?

Op zijn minst interessant is de optie “Links naar uw site” waarbij je inzicht krijgt in het aantal links naar jouw website vanuit andere websites (backlinks). Je kunt op deze manier o.a. zien naar welke pagina’s van je website het meest gelinkt wordt. De optie “Links naar uw site” vind je onder de tab “Zoekverkeer”.


De volgende keer gaan we dieper in op andere onderdelen van Google Webmaster Tools.

Deel 2

Wil je alvast zelf aan de slag of heb je behoefte aan support? Neem dan gerust contact met ons op!

06 537 659 71

 

Erwin BakkerGoogle Webmaster Tools | Deel 1

Gerelateerde berichten

Waarom een SSL certificaat?

Waarom een SSL certificaat?

SSL (Secure Sockets Layer) en diens opvolger TLS (Transport Layer Security), zijn encryptie-protocollen die het dataverkeer van websites beveiligen. Tegenwoordig wordt nog altijd de naam SSL gebruikt. Websites met een SSL certificaat herken je naast de URL (HTTPS:// in plaats van HTTP://) aan het (groene) slotje in de browserbalk.