Google Webmaster Tools | Deel 2

In ons vorige artikel, Google Webmaster Tools | Deel 1, hebben we je geholpen om inzicht te krijgen in je backlinks en de structuur van je website. Ook hebben we je hierin uitgelegd hoe je direct een (nieuwe) pagina kunt laten indexeren.

We gaan dit keer dieper in op andere (nuttige) aspecten van Google Webmaster Tools. Hoe verwijder ik pagina’s uit de zoekresultaten? Op welke zoektermen word ik gevonden? Waar gaat je website over in de ogen van Google?


Tip 4: Webpagina (‘s) verwijderen uit de zoekresultaten

Als je een pagina niet wil laten indexeren door zoekmachines, kun je dit aangeven in je robots.txt file. Een voorbeeld van een dergelijke pagina is bijvoorbeeld de “algemene voorwaarden pagina”. Je wilt immers niet dat bezoekers middels deze pagina op je website terechtkomen. Mocht je je robots.txt file niet op tijd hebben aangepast en is de bewuste pagina al geindexeerd, dan is het mogelijk om de pagina via Google Webmaster Tools alsnog uit de zoekresultaten te verwijderen. Ga daarvoor naar “Google Index” en kies de optie “URL’s verwijderen”. Deze procedure kun je uiteraard ook toepassen voor pagina’s/URL’s die je hebt verwijderd van je website.

Tip 5: Op welke zoektermen word ik gevonden?

Op dit moment geeft Google Analytics onvoldoende inzicht in de zoektermen die je bezoekers hebben gebruikt alvorens ze op je website terechtkwamen. Gelukkig biedt Google Webmaster Tools hierbij de optie “Zoekanalyse” die je kunt vinden onder de tab “Zoekverkeer”. Bij het openen van de zoekanalyse zie je een overzicht van de gebruikte zoektermen met daarnaast hoe vaak er, op basis van deze zoektermen, naar je website is “doorgeklikt”. In een volgend deel gaan we dieper in op de zoekanalyse, zodat je nog meer inzicht kunt krijgen in hoe je website ervoor staat.

Tip 6: Waar gaat je website over volgens Google?

Google houdt van duidelijkheid, zodat het bezoekers zo snel mogelijk van de meest relevante informatie kan voorzien. Door te kijken naar je “Top 20 Contentzoekwoorden” onder de tab “Google Index” kun je zien waar je website volgens Google over gaat. Deze tool verschaft waardevolle inzichten en laat je zien waar het zwaartepunt van je website ligt.


De volgende keer gaan we weer dieper in op andere onderdelen van Google Webmaster Tools.

Wil je alvast zelf aan de slag of heb je behoefte aan support? Neem dan gerust contact met ons op!

06 537 659 71
Erwin BakkerGoogle Webmaster Tools | Deel 2

Gerelateerde berichten

Waarom een SSL certificaat?

Waarom een SSL certificaat?

SSL (Secure Sockets Layer) en diens opvolger TLS (Transport Layer Security), zijn encryptie-protocollen die het dataverkeer van websites beveiligen. Tegenwoordig wordt nog altijd de naam SSL gebruikt. Websites met een SSL certificaat herken je naast de URL (HTTPS:// in plaats van HTTP://) aan het (groene) slotje in de browserbalk.