Accelerated Mobile Pages (AMP). Toekomst van het mobiele web volgens Google.

De kans is groot dat je ze recent al hebt opgemerkt tijdens je mobiele zoekopdrachten in Google; zoekresultaten met de afkorting AMP (+ beeldmerkje).

Met name bij nieuwswebsites wordt veelvuldig gebruik gemaakt deze nieuwe door Google in het leven geroepen richtlijn. Maar wat is AMP eigenlijk en waar liggen de kansen voor je huidige (WordPress) website?

Accelerated Mobile Pages

AMP is een open-source initiatief vanuit Google om de gebruikservaring van mobiele pagina’s te verbeteren. Een pagina die ontwikkeld wordt vanuit deze filosofie wordt vrijwel direct ingeladen in je browser en voldoet technisch gezien aan de door Google gestelde eisen met betrekking tot mobiele weergave.

Deze extreem korte laadtijd wordt behaald door het volgen van de door Google gestelde richtlijnen voor het gebruik van JavaScript, HTML, CSS en Cache.

Wat betekent AMP voor mijn ranking?

In ruil voor het op de juiste manier toepassen van de bovenstaande richtlijnen beloont Google je met een (enorme) ranking-boost binnen de mobiele zoekresultaten. Daarnaast zorgt de supersnelle laadtijd van deze pagina’s voor minder potentiële afhakers (bounce-rate).

Hoe werkt het?

Wanneer je AMP integreert in je WordPress website worden je standaard berichten ook naar een AMP versie omgezet. Zodra Google deze pagina indexeert wordt direct de AMP versie gedetecteerd en als zodanig getoond in de mobiele zoekresultaten.

Om dit proces zo optimaal en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten verlopen maken we aan de hand van de huidige stijl van de website een mobiel template voor dit type pagina’s. Dit template voldoet aan de door Google gestelde technische richtlijnen en is visueel gezien vrijwel identiek aan de volledige (standaard) versie van het bericht. Je kunt vanuit hier direct verder navigeren op de standaardversie van de website.

Beperkingen.

Naast deze boost in ranking en snelheid heeft AMP beperkingen als het gaat om functionaliteit en design. Alle “vertragende” factoren moeten weggelaten worden, waardoor veel UX (User Experience) elementen het veld moeten ruimen.

Strategisch inzetten

Op dit moment lenen AMP-berichten zich er perfect voor om strategisch ingezet te worden. Dit uiteraard in combinatie met voor de bezoeker relevante content (zelfgeschreven / unieke teksten in combinatie met afbeeldingen en / of video). Vanuit deze bestemmingspagina’s krijgen bezoekers de volledige gebruikservaring door verder te navigeren op de standaardversie van je website.

AMP implementeren in je huidige of nieuwe WordPress website?

Onze berichten zijn inmiddels succesvol omgezet naar AMP. Google op je smartphone / tablet bijvoorbeeld maar eens naar “logo ontwerp trends” of “logo ontwerp Friesland” (eerste positie na de advertenties) om het effect hiervan te zien.  Heb je hulp nodig bij het op de juiste manier implementeren van AMP binnen je huidige of nieuwe WordPress website? Vraag het ons:

Contact
Erwin BakkerAccelerated Mobile Pages (AMP). Toekomst van het mobiele web volgens Google.